Eksperttip: Spar plads på din computer ved kun at synkronisere enkelte filer i Google Drive

Har du brug for at kunne synkronisere nogle enkelte filer fra Google Drive til din computer? Men vil du gerne undgå at synkronisere samtlige filer til din computer?

Så findes der heldigvis en nem og elegant løsning.

Hvorfor er det overhovedet et problem?

For mit vedkommende blev denne problemstilling relevant for nylig. En af mine samarbejdspartnere har nemlig delt en folder i Google Drive med mig. Og det kunne være smart for mig at synkronisere et par af filerne, så jeg har afgang til at redigere dem som om de var gemt lokalt på min computer.

Men Google Drive programmet giver (i hvert fald på Mac) kun mulighed for at til- og fravælge foldere på øverste niveau. Dvs. at jeg enten kan synkronisere alle de tusindvis af filer, jeg har adgang til, eller ingen filer overhovedet. Og det vil fylde ALT for meget på min laptop. Suk!

Løsningen

Efter en del søgen på nettet fandt jeg ud af, at der er en skjult feature i Google Drive, som tillader dig at tilknytte en fil til mere end én folder. Ikke som en simpel kopi, men som en “live” udgave. Så når du opdaterer filen i den ene folder, så opdateres den også i alle de andre foldere, som den er tilknyttet.

Smart!

Sådan gør du:

Først skal du konfigurere Google Drive, så den ikke synkroniserer folderen med de tusindvis af filer:

  1. Opret en ny folder i web-udgaven af Google Drive på øverste niveau. I mit tilfælde oprettede jeg en folder ved navn “KH sync”
  2. Installer Google Drive app’en på din computer, hvis du ikke allerede har den installeret: https://www.google.com/drive/download/
  3. Åbn indstillingerne for Google Drive app’en på din computer og vælg “Only these folders…”
    Sync indstillinger for Google Drive
  4. Sæt kryds ud for den folder, du oprettede i trin 1 og fjern krydset ud for den folder som indeholder de tusindvis af filer.
  5. Voila! Nu synkroniserer Google Drive ikke filerne i den folder, der indeholder de tusindvis af filer.

Sådan tilknytter du en fil til mere end én folder i Google Drive:

  1. Åbn web-udgaven af Google Drive : https://drive.google.com
  2. Find den fil, du gerne vil synkronisere lokalt til din computer og markér den (du kan også markere en undermappe, hvis du ønsker)
  3. Tast SHIFT + Z med filen markeret.
  4. Nu åbner en boks med overskriften “Føj til” og en oversigt over dine mapper. I mit tilfælde har jeg kun to mapper (min sync-mappe og mappen med de tusindvis af filer)
    Boksen "Føj til" i Google Drive
  5. Vælg den mappe, der bliver synkroniseret til din computer
  6. Klik “Tilføj”
  7. Voila! Nu lever filen både i den oprindelige mappe OG i din sync-mappe og alle ændringer du laver det ene sted slår automatisk igennem det andet sted.

God fornøjelse!
P.S.: Tak til Alice Keeler, på hvis blog (efter lang tids forgæves søgning) jeg omsider fandt svaret… Du kan læse hendes blog indlæg hér.