Synes du, at din to do-liste er uoverskuelig?
I så fald er du ikke alene.
Men har du tænkt over, hvorfor det forholder sig sådan?
Meget ofte skyldes det, at din to do-liste består af én lang liste, der bare fortsætter og fortsætter i én uendelighed.
Nedenfor får du et simpelt tricks til at gøre din to do-liste mere overskuelig.
En uendeligt lang liste har en række negative konsekvenser
- Jo flere ting, der står på din to do-liste, jo sværere er det at overskue, hvad der er vigtigt og hvad der er mindre vigtigt. Med andre ord bliver det sværere at prioritere.
- Listen virker nemt så overvældende, at du bliver udmattet bare du tænker på den. Og når du føler dig udmattet, er det sværere at få tingene gjort.
- Det er nemt at blive distraheret, når du kigger på en meget lang to do-liste. Dine tanker springer nemt rundt mellem alle de forskellige opgaver, og det kan gøre det svært at få fokusere og at få udført dine vigtigste opgaver.
- Hvis du ikke har en bagkant på listen, bliver det tit svært at holde fri med god samvittighed. For hvornår er det lige, at du er færdig med dagens opgaver?
Hvad skal du så gøre i stedet?
Dagens tip er ganske simpelt:
Du skal simpelthen opdele din to do-liste i ugedage.
Med andre ord skal du splitte din to do-liste op, så du laver en liste for hver dag. Enten for én uge ad gangen, eller måske endda for 14 dage eller længere, hvis du har mange opgaver, som først skal laves et stykke tid ude i fremtiden.
- Hvis du bruger papir, så brug gerne et separat stykke papir til hver dag.
- Hvis du har din to do-liste i Word eller Excel, så opdel dokumentet med overskrifter for hver ugedag.
- Hvis du bruger en app, så prøv dig frem og se, hvordan du bedst får opdelt opgaverne i ugedag. Det kan fx være ved at sætte startdatoer på eller at oprette (under)projekter til hver ugedag.
For at få dette trick til at virke, er der en vigtig forudsætning: Du skal hver dag rydde op, så alle de ting, der stod på dagens to do-liste bliver fjernet (enten fordi de er udført – eller fordi du flytter dem til en anden dag på to do-listen). Det tager normalt et par minutter ekstra hver dag, men det er tid som normalt rigeligt tjener sig hjem i form af dit større overskud og overblik og at du slipper for mange gange i løbet af hver dag at kigge på din uendelig liste.
En stor del af “hemmeligheden” bag denne teknik er, at du får parkeret alle de opgaver, du ikke skal se på i dag, ude af syne. Og det kan give et vældigt boost af energi og hjælper dig med at fokusere på de opgaver, du skal lave i dag – og dermed kan tricket hjælpe dig med ikke bare at få tingene gjort, men at få de vigtigste ting gjort.
Det lyder måske for simpelt, til at have en effekt. Men prøv det, før du afviser det! Min erfaring både fra mig selv og andre er, at det forbløffende effektivt og virkelig hjælper med at skabe overblik og fremdrift.
God fornøjelse!
PS: Hvis du afprøver dette tricks, så send mig meget gerne en mail på kim@kimhornung.dk og fortæl om dine erfaringer (uanset om du har succes med at bruge tricket eller om du ikke mærker en positiv effekt af det).