Sådan hjælper prioritering og estimering dig med at udrette mere

Jeg går næsten ud fra, at det ikke er første gang, at du får at vide, at det er vigtigt at prioritere og estimere.

Der er adskillige grunde til, at det er en god idé at prioritere og estimere:

  • Når du prioriterer dine opgaver, gør du dig det klart, hvad der er vigtigt og mindre vigtigt. Og dermed sætter du dig selv i stand til at arbejde på de vigtigste ting først.
  • Når du prioritererdine opgaver, går det nogle gange op for dig, at der er nogle opgaver, der slet ikke er vigtige (som du så kan fjerne fra din liste).
  • Når du estimerer, giver du dig selv en chance for at foretage et realitetstjek og vurdere, om dine planer er realistiske. Har du nok tid til at udføre de opgaver, du har planlagt?

Men du kan også opleve en anden gevinst, hvis du anvender disse teknikker.

Når du prioriterer og estimerer og bruger denne viden til at fjerne alle de opgaver fra din to do-liste, som enten ikke er vigtige eller som du ikke har tid til at gøre i dag, så vil du tit opleve, at du formår at udrette meget mere – og at du vil være i stand til at afslutte flere af de resterende opgaver på din to do-liste, end hvis du havde beholdt alle opgaverne på den.

Hvordan kan det være?

Der er flere grunde til, at en kortere to do-liste hjælper dig til at udrette mere:

  • Jo færre opgaver du har på din to do-liste, jo nemmere er det for dig at fokuserepå de resterende opgaver.
  • Når du har færre opgaver på din to do-liste, så mindsker det også risikoen for, at du føler dig overvældet af antallet af opgaver på listen.
  • Når du har en realistisk mængde arbejde foran dig, så er du mere tilbøjelig til at opretholde din energi og motivation.

Ovenstående er ikke en udtømmende liste, og der er mange andre grunde til at jeg anbefaler næsten alle mine klienter at skære ned på antallet af opgaver på deres daglige to do-lister (og at jeg anbefaler, at de prioriterer og estimerer opgaverne på listen, når de planlægger deres dag).

Og jeg tager selvfølgelig også min egen medicin!

I lang tid havde jeg en tendens til at sætte alt, alt for mange opgaver på min to do-liste. Men jeg har de seneste måneder forsøgt at bryde denne vane.

Der er stadig dage, hvor min to do-liste er for lang og aldeles urealistisk og hvor jeg føler mig overvældet og træt, når jeg ser på den. Men jeg har flere og flere dage, hvor jeg har en realistisk, prioriteret og estimeret to do-liste. Og på disse dage er det tydeligt for mig, at jeg konsekvent får mere fra hånden, end jeg ellers ville – og at jeg når dagen er slut føler mig mindre træt og mere tilfreds med mig selv, end jeg gør, hvis listen har været urealistisk.

So det er afgjort et forsøg værd, hvis du aldrig har prøvet at estimere eller prioritere!